اخبار

بریتانیا مجوز صدور برخی تسلیحات به اسرائیل را لغو کرد

بریتانیا مجوز صدور برخی تسلیحات به اسرائیل را لغو کرد

دولت بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که صادرات برخی تسلیحات نظامی به اسرائیل را به حالت تعلیق در می‌آورد چرا که با استفاده از آنها احتمال نقض قوانین بین‌المللی می‌رود.

به نوشته آسوشیتدپرس، این تصمیم تاثیر نظامی محدودی دارد و با هدف افزایش فشارها بر اسرائیل برای پایان دادن به جنگ غزه مطرح شده است.

دیوید لمی، وزیر امور خارجه بریتانیا، گفت لندن به این نتیجه رسیده که «آشکارا این خطر وجود دارد» که استفاده از برخی از این تسلیحات به «نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه» منجر شود.

او که در پارلمان بریتانیا حضور یافته بود گفت که این تصمیم در رابطه با حدود ۳۰ مورد از ۳۵۰ تسلیحاتی گرفته شده که دولت بریتانیا معتقذد است در جنگ کنونی غزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله قطعات هواپیماهای نظامی، هلیکوپترها و پهپادها.

این تصمیم واکنش یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، را به دنبال داشت که در شبکه اجتماعی ایکس، ناخرسندی خود را ابراز کرد و نوشت که «از تحریم‌های اعمال شده توسط دولت بریتانیا» علیه توان دفاعی اسرائیل «عمیقا ناامید» شده است.

بریتانیا از جمله متحدان دیرینه اسرائیل است که دولت آن تحت فشار فزاینده‌ای برای توقف صادرات تسلیحات به اسرائیل به خاطر تلافات بالای جنگ غزه قرار دارد.

بحران فعلی غزه از ۱۵ مهر پارسال و با یورش گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل که حدود ۱۲۰۰ کشته و ۲۵۰ گروگان در بر داشت آغاز شد.

ارتش اسرائیل در پاسخ به این یورش، عملیات نظامی گسترده‌ای را در سراسر نوار غزه به اجرا گذاشت که به گفته مقام‌های زیر نظر حماس تاکنون بیش از ۴۰ هزار کشته برجای گذاشته است.